Trendy w marketingu na rok 2022
Rok 2021 był kolejnym rokiem upływających pod hasłem Covid
I choć poczuliśmy nieco powiew normalności (na pewno w porównaniu do 2020), to z całą pewnością trzeba przyznać, że plandemia zrewolucjonizowała świat marketingu (i nie tylko).
Wszystko to, co działo się w minionych miesiącach, będzie odbijać się echem w 2022. Nadchodzą sezony kolejnych zmian. Jakie marketingowe trendy będą rosły w siłę w 2022? Sprawdźmy.
Online i offline w jednym staną domu
Zapoczątkowany w 2020 roku trend na prowadzenie wydarzeń online trwał i w 2021. Z tą różnicą, że światy online i offline zaczęły się przenikać. W 2022 prowadzenie wydarzeń jednocześnie w formie stacjonarnej i online jeszcze bardziej ugruntuje swoją pozycję. W takiej formule są i zapewne będą prowadzone szkolenia, eventy (w tym firmowe czy kulturalne), zajęcia na studiach czy spotkania integracyjne.
Przeniesienie części wydarzeń do świata online daje duże możliwości zarówno branży eventowej, jak i działom marketingu. Można zorganizować wydarzenie dla setek osób, nie ponosząc kosztów związanych np. z wynajmem przestrzeni czy logistyką.
Marketing automation urośnie w siłę
Marketing automation nie jest nowym pojęciem. Automatyzacja marketingu od kilka ładnych lat coraz bardziej gruntuje swoją pozycję, jednak wszystko wskazuje na to, że w 2022 roku będzie w jeszcze większym natarciu.
Treści będą jeszcze bardziej precyzyjnie dopasowane do klientów, a działania w zakresie marketingu automation zakrojone na jeszcze większą skalę.
Influencerzy nadal na topie, ale…
Kolejny marketingowy trend, który będzie utrzymywał lub nawet wzmacniał swoją pozycję to influencer marketing. Z pewnymi różnicami.
Po pierwsze. W ostatnich sezonach najbardziej popularni influencerzy, o największych zasięgach, zaczęli tracić renomę i wiarygodność. Zbyt duże ilości reklamowanych przez nich produktów czy usług zaczęły przytłaczać i odstraszać odbiorców. Tym bardziej że lwia część influencerów reklamowała to, za co reklamodawcy byli w stanie najwięcej zapłacić, niezależnie od jakości produktów.
Wszystko to spowodowało, że działy marketingu w firmach i agencjach zaczęły coraz częściej zwracać się z propozycjami współprac do mikro-influencerów. W 2022 roku ten trend będzie jeszcze bardziej widoczny. Ponadto marki są coraz bardziej zainteresowane współpracą z właścicielami prywatnych kont w mediach społecznościowych, którzy mają kilkuset obserwujących i działają np. lokalnie.
Po drugie. W 2022 roku marki będą stawiały przede wszystkim na kampanie typu ongoing. Co to oznacza? Że będą podejmowały współprace z influencerami na dłużej. Taka strategia może nieść za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim marki oraz influencerzy będą mieli czas na to, by dobrze się poznać i dowiedzieć się, czego mogą od siebie oczekiwać. A to może tylko uwiarygodnić przekaz marki. Poza tym nie trzeba będzie tracić czasu na proces wdrażania kolejnych influencerów.
Po trzecie. Coraz częściej duże firmy z największymi budżetami będą stawiać na budowanie relacji i tworzenie nowej odsłony marki wraz z silnym influencerem czy youtuberem. Przykładem może być, chociażby współpraca Maty z firmą McDonalds.
Video 2.0
Obrazy znacznie bardziej przyciągają uwagę i zapadają w pamięć niż tekst. W 2021 roku swoją pozycję umocniły przekazy wideo i nic nie wskazuje na to, by miała ona osłabnąć w 2022. Przeciwnie. Filmy będą coraz częściej i coraz chętniej wykorzystywane w marketingu, ale muszą to być filmy krótkie. Najlepiej takiej długości, jakie mają nagrania na TikToku, czyli około 30-sekundowe. Jako odbiorcy mamy coraz większe problemy z utrzymaniem uwagi przez dłuższy czas, więc takie krótkie przekazy są w stanie zapaść w pamięć bardziej niż długie. Przeczytaj również o znaczeniu publikacji na YouTube dla wizerunku Twojej firmy
Co z zakupami online?
W nadchodzącym roku będziemy jeszcze chętniej robić zakupy online, ale coraz częściej będziemy zapełniać koszyki za pośrednictwem social mediów. To właśnie na najbardziej popularnych platformach społecznościowych odbiorcy będą mogli zarówno dokonać zakupów, jak i zapoznać się z ofertą marki.
Możliwość zakupienia produktów czy usług bezpośrednio w social mediach, bez konieczności przechodzenia na strony sklepów to duża oszczędność czasu dla kupujących. Łatwość tworzenia sklepów w social mediach daje sprzedawcom możliwość rozwoju – zwłaszcza małym i lokalnym przedsiębiorcom.
Greenwashing czy prawdziwa pomoc?
Greenwashing będzie w 2022 pod lupą – nie tylko organizacji ekologicznych, ale też konsumentów. „Pranie na zielono”, czyli pozornie proekologiczne działania firm już w 2021 stawały się obiektem krytyki coraz większej części społeczeństwa. W związku z tym publikowanie fałszywych informacji, wprowadzanie w błąd konsumentów, stosowanie nieistniejących certyfikatów, wprowadzanie w błąd odbiorców, naginanie faktów i po prostu „mydlenie oczu na zielono” będą spotykały się z coraz większym sprzeciwem. Marki stosujące takie praktyki muszą liczyć się ze spadkiem wiarygodności i malejącym zainteresowaniem klientów.
Na koniec nie sposób pominąć trendów, takich jak edukowanie zamiast reklamowania (perswazyjny przekaz z elementem reklamowym zamiast tradycyjnej reklamy), wykorzystywanie chatbotów i voicebotów w obsłudze klienta oraz społeczne i ekologiczne zaangażowanie marek. Konsumenci będą coraz bardziej zwracać uwagę na spójność kampanii marketingowych z faktycznymi działaniami firm.