
Spadek pozycji w Google
Najczęstsze powody. Co robić, kiedy go zauważysz?
Każdy upadek boli – zwłaszcza wtedy, gdy spada się z wysoka. Ta zasada sprawdza się w wielu dziedzinach życia, również w marketingu internetowym. Jeżeli Twój e-commerce, portal czy blog cieszył się wysoką pozycję w Google i niespodziewanie ją utracił, masz wszelkie prawo do zaniepokojenia. Sprawdź, co mogło spowodować spadek pozycji w Google i przekonaj się, jakie kroki powinieneś podjąć, aby ją odzyskać.
Dlaczego moja strona spadła w wynikach Google?
Kiedy zauważysz, że pozycja Twojej witryny obniżyła się w wynikach wyszukiwania, zapewne będziesz chciał jak najszybciej poznać przyczynę takiego stanu rzeczy. Niestety, może to nie być łatwe – potencjalnych przyczyn spadków w Google jest bardzo wiele. Najczęściej spotykane to:
- Ban od Google – korzystałeś z niedozwolonych lub niebezpiecznych technik pozycjonowania, np. kupowania masowej ilości linków, spamowania w komentarzach czy ukrywania treści witryny (np. zamieszczanie linków w kolorze tła strony www)? Google mogło Cię ukarać nałożeniem bana lub filtru.
- Google dance – najpopularniejsza wyszukiwarka świata dba o pozytywne doświadczenia użytkowników i stara się dostarczać im najlepsze wyniki. W związku z tym nieustannie wprowadza zmiany i modernizacje, które mogą tymczasowo wpływać na zmiany pozycji w Google.
- Zmiany w linkach wewnętrznych – jeżeli w ostatnim czasie ktoś (zwłaszcza ktoś bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia) wpływał na strukturę linków wewnętrznych Twojej witryny (np. zmieniając nazwy podstron lub kategorii produktowych w e-commerce), Google może mieć problem z ich pozycjonowaniem.
- Nadmiar słów kluczowych – chciałeś podnieść swoją stroną w wynikach wyszukiwania i zamieściłeś na niej tak dużo fraz, jak to tylko możliwe? Google prawdopodobnie zauważyło Twoje działania i zakwalifikowało je jako niemile widziany keyword stuffing.
- Duplicate content – jeżeli wprowadzałeś na swojej witrynie treści, które nie są oryginalne (np. znajdują się również na pozostałych podstronach lub zostały skopiowane z innych witryn), Google mogło automatycznie obniżyć Twoją pozycję. Duplicate content dotyczy zarówno dłuższych treści, np. artykułów na blogu, jak i krótszych form, np. opisów produktów w sklepie internetowym.
- Problemy z działaniem strony – spadek pozycji w Google może być spowodowany zbyt wolnym wczytywaniem się strony, które z kolei zdarza się podczas problemów z serwerem lub hostingiem. Przyczyną wolnego działania strony może być również niewłaściwa optymalizacja jej zasobów. Więcej na temat szybkości wczytywania – Czas ładowania strony
Jeżeli w ostatnich dniach prowadziłeś lub zauważyłeś działania, o których wspomnieliśmy wyżej, możesz wstępnie zdiagnozować problem. Co w przypadku, gdy żadna z powyższych opcji nie pasuje? Wówczas możliwe, że problem jest bardziej zaawansowany.
Spadek pozycji w Google a działania konkurencji
Na pozycję w Google wpływają nie tylko Twoje działania, ale również ruchy, które wykonuje Twoja konkurencja.
Zdarza się, że w Twojej branży pojawia się nowy gracz, który przejmuje wysokie wyniki w wyszukiwarce. Jak? Dzięki lepiej zoptymalizowanej witrynie, lepszym doborze fraz kluczowych, ciekawszej i bardziej wyczerpującej treści lub unikalnym grafikom. Aby uniknąć sytuacji, w której branża zostaje zdominowana przez konkurencję, warto stale trzymać rękę na pulsie i śledzić poczynania innych firm.
Niestety, część z nich może posuwać się do nieuczciwych zagrywek. Przykładem takiego działania jest cloaking, czyli atak hackerski, w wyniku którego pojawia się rozdźwięk pomiędzy tekstami na stronie, a treściami wyświetlanymi w wyszukiwarce. Google automatycznie odbiera takie działania jako niedozwolone i nakłada na witrynę karę (całkowity ban lub znaczne obniżenie wyniku w wyszukiwarce).
Co robić, kiedy pozycja w Google spada?
Przede wszystkim zachowaj spokój. A następnie skontaktuj się z nami. ☺
Nasi specjaliści przeprowadzą audyt SEO Twojej witryny, aby ustalić przyczynę spadku. Zaproponują również metody i narzędzia, przy pomocy których przywrócimy wysoką pozycję w Google. Najczęściej są to:
- Analiza i zmiana przekierowań – wprowadzamy odpowiednie przekierowania, które pozwalają uniknąć zjawiska duplicate content – nawet w przypadku, gdy zmieni się adres strony głównej lub podstron.
- Projektowanie linkowania wewnątrz witryny – jeżeli przyczyną spadku są zmiany w linkowaniu wewnętrznym, przywracamy mu pierwotną, odpowiednią strukturę.
- Content writing – zastępujemy powielone opisy produktów i kategorii nowymi treściami. Publikujemy angażujące i unikalne teksty na blogu.
- Analiza konkurencji – bacznie obserwujemy działania konkurencyjnych firm i podejmujemy działania, które pozwalają Ci być o krok przed nimi.
- Optymalizacja SEO – analizujemy grafiki i treści Twojej witryny, a następnie dopasowujemy je do wymagań Google i oczekiwań użytkowników. Przeczytaj więcej na temat optymalizacji stron SEO i SXO
Spadek w wynikach wyszukiwania Google – o kilka, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset pozycji – może przytrafić się każdej witrynie, nad którą nie czuwają specjaliści. Oczywiście, najlepiej jest zrobić wszystko, by do niego nie dopuścić. Jeżeli jednak Ci się przytrafi, jak najszybciej zacznij działać. W końcu każdy dzień z obniżoną pozycją to mniejsza ilość użytkowników i ryzyko utraty części przychodów.
Napisz na biuro@brokermedia.pl aby otrzymać szybki, bezpłatny audyt strony internetowej!