fbpx
SXO, czyli o tym jak SEO łączy siły z UX

SXO, czyli o tym jak SEO łączy siły z UX

Optymalizacja oraz audyt SXO to obecne "must have" skutecznego pozycjonowania!

Dwie potężne siły marketingu internetowego – SEO oraz UX – przez wiele lat funkcjonowały w opozycji. Teraz się to zmienia. Optymalizacja wyszukiwarek oraz pozytywne doświadczenia użytkowników zdołały nie tylko znaleźć wspólny grunt, ale także połączyć siły i osiągnąć synergię.

SXO – co to takiego?

Pod skrótem SXO kryje się określenie search experience optimization, czyli optymalizacja doświadczenia w wyszukiwarkach. Nazwa ta jest hybrydą dwóch innych terminów, tj.:

  • SEO – search engine optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Celem pozycjonowania / SEO jest poprawa widoczności witryny w wyszukiwarce dla konkretnych zapytań użytkowników i w konsekwencji zwiększenie ruchu.
  • UX – user experience, czyli doświadczenie użytkownika. UX skupia się na wszystkich aspektach interakcji użytkownika z konkretną witryną, marką czy usługą. Jeżeli doświadczenia użytkownika są pozytywne, znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo konwersji.

SXO, łącząc powyższe cele i działania, ma oferować użytkownikom wyszukiwarki maksymalnie pozytywne doświadczenia – od momentu skorzystania z wyszukiwarki aż do dokonania zakupu lub wykonania innej akcji – zapewniając konwersję oraz zwiększając szanse na powrót użytkownika na konkretną witrynę.

Jakie problemy ma rozwiązywać SXO?

Połączenie SEO i UX ma być odpowiedzią na dotychczas nieco pomijane problemy, związane z doświadczeniem w wyszukiwarce. Kwestie, na które odpowiedzią ma być search experience optimization, to m.in.:

  • Możliwość znalezienia wyczerpującej, przystępnie przedstawionej oraz satysfakcjonującej odpowiedzi w serwisie, do którego użytkownik trafił po zadaniu określonego pytania w wyszukiwarce.
  • Możliwość intuicyjnego i szybkiego znalezienia w witrynie odpowiedzi na powiązane pytania, związane z pierwotnym zapytaniem.
  • Możliwość szybkiego i intuicyjnego dokonania konwersji po przejściu z wyszukiwarki.
  • Utrudnienia lub ograniczenia techniczne, które uniemożliwiają konwersję po przejściu do serwisu z SERP.

Powyższe kwestie związane z SXO rozwiązywane są poprzez optymalizację witryny – szereg działań, które mają dostosować ją do wymagań wyszukiwarki oraz oczekiwań użytkowników. Szczególny nacisk kładzie się na prezentację wyników wyszukiwania w SERP, czas ładowania strony, treść oraz układ poszczególnych elementów strony, linki wewnętrzne oraz mobilną wersję strony.

SXO – ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej

Znaczenie SXO wzrosło w związku z nadchodzącą aktualizacją Google Page Experience, która ma wejść w życie w maju 2021. Nowe wskaźniki – Google Core Web Vitals – decydujące o pozycji witryn w wyszukiwarce, będą uwzględniały kwestie bezpośrednio związane z UX. Do algorytmu Google włączone zostaną: szybkość ładowania się strony, interaktywność (czas, jakiego witryna potrzebuje, by odpowiedzieć na akcję użytkownika), stabilność graficzna (ilość niespodziewanych przesunięć, które powodują niepożądane kliknięcia) oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych.

Oczywiście spełnienie wymagań Google i osiągnięcie lepszej pozycji w wyszukiwarce to tylko część sukcesu z perspektywy SXO. Po zobaczeniu wyniku w wyszukiwarce i dokonaniu wyboru konkretnej witryny, użytkownik powinien z przyjemnością i łatwością zapoznać się z jej zawartością, a następnie dokonać konwersji (sfinalizować transakcję, umówić wizytę, zapisać się do newslettera, etc.).

Optymalizacja SXO i korzyści, na jakie możesz liczyć

Decydując się na optymalizację pod kątem search experience, możesz spodziewać się, że Twoja strona www będzie wymagać wprowadzenia następujących ulepszeń:

  • skrócenie czasu ładowania się strony (najlepiej, jeżeli strona ładuje się w mniej niż 3 sekundy),
  • optymalizacja grafik (odpowiedni format, rozmiar, atrakcyjność),
  • zwiększenie czytelności elementów tekstowych,
  • wprowadzenie elementów content marketingu (wartościowe treści),
  • usprawnienie architektury strony (układ podstron, zakładek),
  • poprawa intuicyjności w zakresie obsługi witryny (zrozumiałe i jasne ścieżki działań dla użytkownika).

Wdrożenie powyższych elementów SXO to szansa na znaczne zwiększenie organicznego (pochodzącego z wyszukiwarki) ruchu na stronie www. Jak pokazuje nasze doświadczenie, użytkownicy pozyskani w ten sposób, zwykle są najbardziej wartościowi i zapewniają najwyższą konwersję.

Warto wiedzieć

Pozycja witryny w Google nie jest elementem kluczowym z perspektywy SXO. Dlaczego? Ponieważ sama obecność w TOP10 nie gwarantuje konwersji. Sukces SXO mierzony jest wzrostem wartościowego ruchu konwertującego, przekładającego się na wyniki biznesowe.

SEO to konieczność, jeżeli chcesz, aby Twoja strona znajdowała się wysoko w wynikach Google. Uwzględnienie wymagań UX jest niezbędne, jeżeli zależy Ci na tym, by zatrzymać użytkownika i doprowadzić do konwersji. SXO to działania, które łączą te dwie kwestie i zapewniają sukces w złożonym procesie, który prowadzi użytkownika od wyszukiwarki do zakupu (lub innego rodzaju konwersji).

 

Sprawdź naszą ofertę marketingu internetowego Zapraszamy do współpracy