Core Web Vitals, czyli co nowego w SEO
Jak Google będzie oceniać UX
W maju 2021 Google wprowadza w życie nowe wskaźniki – Core Web Vitals – które mają zwiększyć satysfakcję użytkowników, korzystających z najpopularniejszej wyszukiwarki świata. Co to oznacza dla SEO? Jak przygotować się na zbliżające się zmiany?
Core Web Vitals – co to takiego?
Core Web Vitals to nowe wskaźniki, które algorytm Google będzie uwzględniał przy wyborze wyników, jakie przedstawi swoim użytkownikom (oraz ich kolejności). Przy ich użyciu wyszukiwarka oceni, czy strona www ładuje się w odpowiednim czasie oraz czy jest wystarczająco zoptymalizowana.
Jak poinformowało Google, Core Web Vitals będą łączyły się z dotychczasowymi wskaźnikami SEO (m.in. dostosowaniem do urządzeń mobilnych, protokołem HTTPS, niepowtarzalnym contentem). Celem wprowadzanych zmian jest zwiększenie pozytywnych doświadczeń użytkowników Google i dostarczanie wyników, które nie tylko odpowiadają na ich zapytania, ale też w pełni ich satysfakcjonują.
Wskaźniki Core Web Vitals
Do nowych wskaźników Google zalicza się:
- Largest Contentful Paint (LCP) – czas, jaki jest niezbędny, by wczytany został największy element strony. Google rekomenduje, by LCP wynosiło maksymalnie 2,5 sekundy.
- First Input Delay (FID) – czas, jakiego potrzebuje witryna, by zareagować na dowolną akcję użytkownika. Optymalna wartość FID nie powinna być wyższa niż 100 milisekund.
- Cumulatice Layout Shift (CLS) – ilość nieoczekiwanych przemieszczeń wśród elementów strony. Stabilność graficzna mierzona jest w skali, według której nie powinna przekroczyć 0,1.
Powyższe Core Web Vitals, w połączeniu z dotychczas funkcjonującymi wskaźnikami Google, mają jak najdokładniej odzwierciedlać wygodę i przyjemność korzystania ze stron www.
Core Web Vitals a pozycjonowanie strony
Nowe wskaźniki Google wskazują, jakie elementy będą kluczowe dla skutecznego pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Core Web Vitals przekładają się na konkretne obszary, które wymagają szczególnej uwagi podczas planowania działań SEO.
Jeżeli Twoja strona będzie osiągać kiepskie wyniki w zakresie czasu ładowania, interaktywności lub nie będzie wystarczająco stabilna graficznie, Google obniży jej pozycję w wynikach wyszukiwania – nawet jeżeli doskonale spełnia pozostałe wymagania wyszukiwarki (jest pełna wartościowych treści, przyjazna urządzeniom mobilnym, korzysta z protokołu HTTPS, nie zawiera reklam pełnoekranowych).
Z drugiej strony, jeżeli zadbasz o SEO i spełnisz najnowsze wymagania Core Web Vitals, Twoja witryna może zostać potraktowana w wyjątkowy sposób. Google zapowiedziało, że strony www, które osiągną najlepsze wyniki według wskaźników LCP, FID i CLS, będą wyróżnione w wyszukiwarce, jako gwarantujące najlepsze doświadczenia użytkownika. To nowość w strategii Google, która dotychczas nie przewidywała „nagród” (oczywiście poza wysokimi pozycjami w wynikach). Wyróżnienia mają na celu promowanie optymalizacji witryn pod kątem nowych wskaźników oraz łatwe wskazywanie użytkownikom tych stron, które zapewniają najlepszy user experience.
Jak sprawdzić Core Web Vitals dla swojej witryny?
Nie ulega wątpliwości, że każdy, komu zależy na wysokiej pozycji w wyszukiwarce, powinien przygotować się do wejścia w życie Core Web Vitals. Jak zweryfikować, czy Twoja strona spełni nowe, surowe wymagania Google? Korzystając z poniższych możliwości:
- Google Search Console – narzędzie do generowania raportów o ogólnej kondycji witryny. W Google Search Console znajdziesz informacje o obszarach, które wymagają poprawy, prześledzisz ruch użytkowników na swojej stronie i zobaczysz, jak zmienia się on w czasie.
- Lighthouse lub PageSpeed Insights – narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, jak szybko wczytuje się Twoja strona oraz uzyskasz rekomendacje, które usprawnią jej działanie.
- Profesjonalny audyt SEO – niestety, nawet najlepsze ogólnodostępne narzędzia nie zastąpią wiedzy i doświadczenia profesjonalistów.
Jeżeli chcesz zyskać (lub zachować) wysoką pozycję w wyszukiwarce, musisz upewnić się, że mieści się ona w optymalnych wartościach Core Web Vitals. Potrzebujesz pomocy przy tym zadaniu? Skorzystaj z pomocy naszych specjalistów SEO!
Core Web Vitals z punktu widzenia użytkownika
Wprowadzenie zmian w algorytmie Google zawsze oznacza pewne utrudnienia dla właścicieli witryn. Nie inaczej jest w przypadku Core Web Vitals – nowe wskaźniki wymagają ponownej optymalizacji strony i wdrożenia rozwiązań, które poprawią wyniki strony www. Z tej perspektywy działania Google można oceniać jako zbędne obciążenie finansowe oraz organizacyjne.
Kiedy jednak spojrzysz na Core Web Vitals z punktu widzenia użytkownika, być może Twoja perspektywa nieco się poszerzy. Nowy algorytm to nowe korzyści dla osób korzystających z wyszukiwarki. Wyniki, jakie będą dostarczane przez Google, powinny być wolne od wszystkich irytujących i bezwartościowych elementów. W wynikach wyszukiwania nie znajdą się już strony, które wczytują się w nieskończoność, reagują z opóźnieniem, są naszpikowane reklamami w formie pop-upów, których rozjeżdżająca się zawartość powoduje przypadkowe kliknięcia.
Nowe wskaźniki Google – Core Web Vitals – to wyraźny zwrot w kierunku komfortu użytkowników i optymalizacji elementów, które realnie wpływają na ich doświadczenie.